REJSEÅRET 2019, DEL 2

Sidst i juli tog jeg og min lille familie (mand og 2 voksne børn ) en uge til Paris. Paris har vi alle besøgt utallige gange og den er, sammen med Tel Aviv og Bruxelles, en af vores fælles yndlingsbyer. Vi skulle ikke nå noget bestemt, men lejede cykler og løbehjul et par gange og kom vidt omkring, væk fra de store boulevarder, og i stedet op og ned ad mere ukendte sidegader. Vi gik aftenture ved den smukke Place des Vosges og indåndede stemningen i den lille park, nød de skønneste isvafler i nabolaget, spiste slow food på Ile de la Cité, var forbi den store flotte røde kinesiske pagode Maison de Loo. En af dagene afholdt Frankrig sin årlige Klimadag. På selve dagen fejrede De Franske Jernbaner begivenheden ved kun at tage ca. 50 kr. for en heldags returbillet til alle destinationer i landet. Vi købte derfor billetter til byen Provins, som ligger små 80 km sydøst for Paris. Det viste sig at være en lille by, fuld af charme, smukke gamle huse, mange af dem med et malerisk vandløb rislende forbi. Den centrale gade gennem byen fristede med mange spisesteder, de fleste med skønne franske egnsretter på menuen. Byen er absolut et besøg værd.

I august skulle vi besøge Albanien for første gang. Vi boede 6 dage i hovedstaden Tirana. Tirana ligger smukt omgivet af bløde bjerge. Omegnen byder på mange små charmerende landsbyer og flotte vandre ruter. Vi tog en heldagstur, med bus, til den historiske by Berat, (byen med de tusind vinduer), nemt og billigt. Byen ligge ca. 100 km syd for Tirana. Den gamle bydel i Berat, stammer fra den Osmanniske periode, og er på Unescos Verdensarvs liste. Den er 2.413 år gammel, og på alle måder et smukt besøg. Vi fik mange gode måltider, albansk mad er meget påvirket af det italienske køkken, og det albanske landkøkken byder på masser af grill og grøntsager.

September brugte vi bl.a. til et besøg på Lolland. Det bragte os forbi Danmarks ældste jødiske gravplads i Nakskov, en smuk lang cykeltur på digerne og nød dejlig mad på Meyers Hotel Saxkøbing. Her kommer vi igen for at udforske flere af øens seværdigheder. I den forbindelse kan jeg varmt anbefale bogen “111 steder på Lolland-Falster som du skal se” af Anne Melillo.

Vi var også en tur over Øresund for at besøge Universitets byen Lund, det blev til et besøg i deres smukke Domkirke, en god morgenmad hos den populære Bager/Cafe Broder Jacobs og en vandring rundt ad byens gamle stræder.

Midt i oktober fløj vi 12 dage til Laos. Første stop var 5 overnatninger i hovedstaden Vientiane, her kan jeg varmt anbefale det flotte 5 stjernede Hotel Crowne Plaza. Vientiane er Asiens mindste hovedstad, hvor livet leves stille og roligt og endnu ikke er så domineret af turister. Fra Vientiane fløj vi videre til Luang Prabang, hvor vi ankom, til 2 overnatninger, under den store buddhistiske lysfest. Overalt er der pyntet med farverige papirs lamper. Lysfesten afsluttes med, at Mekong floden fyldes med små lysende papirs både, samt flotte kulørte blomsterkranse, kunstfærdigt lavet af Tagetes blomste. Altsammen for at prise flodens gud. Næste dag returnerede vi til Vientiane og de sidste 5 overnatninger i landet. Vi lejede cykler, besøgte “Huttongerne”, slappede af ved hotellets skønne pool og besøgte nogle af byens smukke templer.

I november var vi en tur tilbage i Sverige. Denne gang var målet Varberg. Denne gamle fæstningsby har fri adgang til et stort fæstningsområde. Der er endvidere en flot gammel koldtvands badeanstalt, som ligger i en overdådig træbygning på pæle , et godt stykke ude i vandet, med adgang via en bred og stilfuld bro. Helt sikkert en dagstur værd. Senere på måneden smuttede vi 4 dage til sønnen i London. Her skulle vi for første gang prøve Hotel Corinthias berømte Afternoon Tea arrangement. Det foregik med stil og hyggeligt klaverspil af en dygtig pianist. Absolut en oplevelse rigere.

Årets sidste rejse gik til Rom, her skulle vi fejre julen med 4 overnatninger på Hotel Mozart , der ligger kun 10 minutters gang fra Den Spanske Trappe. Hotellet har den skønneste tagterrasse i 2 etager. Vi downloadede Uber app’en og lejede 4 af deres El cykler for hele dagen, ganske nemt og en fed måde at komme rundt i Rom på. Vi kom således på behagelig vis også ud i Roms ydre kvarterer. Tiden blev også brugt til en masse gode måltider og hyggelige stunder på små vin barer.

Dette var en hurtig gennemgang af vores mange rejsemål i 2019.Vi er allerede startet med at rejse i det nye år og 2020 første rejse gik til nogle hyggelige dage i London, men det må i læse om en anden gang. Godt nytår!